Tugiisik lapsele
EV Koolituse MTÜ Tugiisik lapsele koolituse (koos juhendatud praktikaga) õppekava
Õppekava nimetus: Tugiisik lapsele
Õppekavarühm: Sotsiaal- ja käitumisteadused
Õppejõud: Jelena Parfjonova (psühholoogiline kõrgharidus, psühholoog), Ljudmilla Šturm (meditsiiniline kõrgharidus, lastearst), Angela Melikhova (juriidiline kõrgharidus, jurist-konsultant), Jaana Palusaar (RN MA-erakorralise meditsiini õde, in tensiivõenduse spetsialist, haridusteaduste magister (andragoogika), Jelena Varunina (spetsialist eelkooliealiste laste hariduse alal, omab enam kui 10 aastast kogemust loomingulises töös lastega).
- Üldsätted
- EV Koolitus MTÜ Tugiisik lapsele koolituse õppekava (edaspidi õppekava) on alusdokument täiskasvanute koolituseks erakoolis. Õppekava koostamisel on lähtutud Sotsiaalhoolekande seaduses sätestatud tugiisikuteenuse eesmärkidest ja sisust.
- Õppekava koosneb statsionaarsest teoreetilisest ja praktilisest õppest.
- Õppekava eesmärk
Anda vajalikud teadmised ja oskused sotsiaal- ja tugiisiku töö alal.
- Õpiväljundid
Koolituse lõpuks õppija:
- tagab füüsiliselt ja psüühiliselt turvalise keskkonna lapsele
- toetab koostöös lapsevanema lapse arengut, lähtudes lapse individuaalsusest
- oskab näha ja lahendada laste probleeme tänapäeva ühiskonnas
- märkab muutusi lapse tervislikus seisundis ja hoolitseb haige lapse eest
- oskab pöörduda asjaajamisel või ülesannete lahendamisel õige haldusorganisatsiooni poole
- oskab leida ning kasutada avalikke teenuseid
- teeb koostööd nii meeskonna kui ka abivajajate ja nende lähedastega
- on orienteeritud kliendikesksusele ja pidevale oma töö täiustamisele
- Õpingute alustamise tingimused
- Algastmel alustab õppija õpinguid suulise või kirjaliku koolitustellimuse alusel.
- Õppimise alustamist tõendab kirjalik registreerimisleht.
- Tugiisik lapsele koolitusel saavad osaleda vähemalt 21 aastased isikud ja need, kellel on vähemalt keskharidus.
- Õppe kogumaht
Põhiõpe sisaldab 270 akadeemilist tundi, millest 160 on kontakttunnid, 80 on juhendatud praktika tunnid ja 30 tundi on iseseisvat tööd.
- Õppe sisu
Sotsiaalpoliitika
- Professionaalse tugiisiku teenuse olemus
- Isiklik abistaja ja tugiisiku teenus
- Seadusandlus ja õigused ning kohustused tugiisiku töös
- Teenuse osutaja rollid töötamisel klientidega ja piirid tugiisiku töös
- Isikuandmete kaitse
Turvalise keskkonna tagamine lapsele
- Töökeskkonna füüsikalised, keemilised, bioloogilised ja psühholoogilised ohutegurid, nende vältimine ja riskide vähendamine
- Lastehoiuga seotud tööohutus-, töötervishoiu- ja hügieeninõuded
- Kodumajandamise ja olmehügieeni põhialused
- Ohutustehnika nõuded turvalise keskkonna loomisel ja säilitamisel
Eripedagoogika ja psühholoogia alused
- Arengupsühholoogia. Lapsepõlv ja noorus. Täiskasvanuiga. Vanadus ja surm.
- Levinumad psühholoogilised probleemid inimese elu erinevatel perioodidel
- Erivajadustega inimestega suhtlemine eriolukordades
- Reageerimine käitumisprobleemidel
- Probleemse käitumise põhjused, tagajärjed ja prognoosid
Lapse kasvu ja arengu toetamine
- Lapse erinevad arengufaasid, ealised erinevused;
- Väärkohtlemise olemus, ilmingud ja ennetamine;
- Lapse kõne, taju, mõtlemise, fantaasia areng ja sotsiaalsed oskused;
- Kombeõpetus ja eetika;
- Eakohaste päevategevuste planeerimise ja läbiviimise alused;
Lapse tervisliku seisundi jälgimine, tervise edendamine, haige lapse eest hoolitsemine
- Lapse tervist ohustavad tegurid
- Lapse tervist edendavad tegurid
- Lapse tervisliku seisundi (kehatemperatuur, hingamine, eritamine jne) ja turvalisuse (lapse vanusele ja vajadustele vastav ohutu keskkond) jälgimine
- Imiku ja väikelapse hooldamise ning põetamise alused
- Puudega lapse hooldamise ning põetamise alused
Koostöö perekonnas
- Suhtlemisoskused tugiisiku töös
- Teenuste osutamise etapid
- Tugiisiku isiksuse roll tema töös (väärtused, tõekspidamised jt)
- Individuaalne töö, meeskonnatöö, võrgustiku töö
- Kontakti loomine, intervjueerimine, aktiivne kuulamine, tagasiside
- Konfliktsituatsioonid
Esmaabi andmine
- Lapse eluliste näitajate normid (nt pulss, hingamissagedus jm)
- Erinevad elu ja tervist ohustavad haigushood, õnnetusjuhtumid (nt uppumine, elektrilöök jm) ja traumad (luumurd, verejooks jm)
- Elustamise ABC
- Esmaabivõtted ja –vahendid
Praktika
Juhendatud praktika toimub lasteaedades ja lasteasutustes. Praktilise tööga kinnitatakse omandatud teoreetiline materjal. Õppijad saavad kogemuse selleks, et edukalt tegutseda oma tulevasel erialal.
- Õppevorm
- Kursuseõpe toimub hommikuses, päevases või õhtuses töövormis 3 — 4 korda nädalas maksimaalselt 8 ak. tundi korraga. Õppeaja kestus kuni 4 kuud.
- Õppeaja arvestust peetakse akadeemilistes tundides.
- Üks õppepäev kestab kuni 8 tundi.
- Õppekeel on vene keel.
- Õppemeetodid
Õppetöö viiakse läbi järgmiselt: loeng, seminar, grupitöö, iseseisev töö.
- Õppematerjal:
Lektorite poolt koostatud konspektid
- Õppekeskkonna kirjeldus
- Keskkond õppeasutuses on piisav koolituse läbiviimiseks.
- Koolituse toimumise aadress on Kivimurru 7, Tallinn.
- Hoone otstarve-mitteeluruumid kortermajas. Õppeasutusse on tänavalt eraldi sissepääs.
- Õpperuumid on puhtad, hea valgustusega, hea ventilatsiooni ja vajaliku temperatuuriga. Eraldi asub garderoob.
- Õpperuumides on õppimise läbiviimiseks ette nähtud mööbel: lauad, toolid, tahvlid. Vajadusel võimalik kasutada projektorit ja arvutit. Õpperuumid ja tehnika vastavad tervisekaitse-ja ohutusnõuetele.
- Lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid
- Täieliku koolituse lõpus õppija koosneb eneseanalüüsi ja sooritab kirjaliku testi.
- Kursuse läbimise eelduseks on osalemine vähemalt 70% kontakttundidest ning lõputesti sooritamine tulemusele vähemalt 60%.
- Vähemalt 70% kontakttundides osalenutele ja kirjaliku lõputesti tulemusele vähemalt 60% sooritanutele väljastatakse tunnistus.
- Vähemalt 70% kontakttundides osalenutele, kelle lõputesti tulemus jääb alla 60% või kes ei ole lõputesti sooritanud, väljastatakse kursusel osalemist kinnitav tõend.