Õppekava nimetus: Eripedagoogika ja HEV-laste toetamine

Õppekavagrupp: Kasvatusteadus

Koolitajad:

Jelena Parfjonova — psühholoogiline kõrgharidus, psühholoog

Anna Stoljarova – kliiniline psühholoog

Sihtrühm: tugiisikud, tegevusjuhendajad ja sotsiaaltöötajad; koolieelse lasteasutuse ja kooli õpetajad; teised spetsialistid, kes tegelevad erivajadustega lastega 1.

Üldsätted

EV Koolitus MTÜ Eripedagoogika ja HEV-laste toetamise koolituse õppekava (edaspidi õppekava) on alusdokument täiskasvanute koolituseks erakoolis. Õppekava lähtub Erakooliseadusest ning Eripedagoog kutsestandardist, tase 7.

Õppekava koosneb statsionaarsest teoreetilisest, iseseisvast tööst ja praktilisest osast.

2. Eesmärk

Koolituse eesmärk on pakkuda süvendatud teadmisi ja praktilisi oskusi hariduslike erivajadustega (HEV) laste õpetamiseks ja toetamiseks kaasavas haridussüsteemis. Samuti toetada õpetaja professionaalset ja isiklikku arengut, edendada koostööoskusi ning tutvustada loovate ja tõenduspõhiste meetodite rakendamist hariduspraktikas.

3. Õpiväljundid

Koolituse läbinu:

  • mõistab HEV-laste arengulisi, psühholoogilisi ja hariduslikke iseärasusi;
  • oskab kohandada õppeprotsessi ja kasutada sobivaid metoodikaid HEV-laste toetamisel;
  • suudab tõhusalt teha koostööd lapsevanemate ja tugivõrgustikuga;
  • rakendab loovteraapilisi ja kunstipõhiseid lähenemisi arendus- ja kasvatustöös;
  • on teadlik oma professionaalsetest ressurssidest ning oskab ennetada läbipõlemist.

4. Õppe kogumaht

Õppekava näeb ette 320 akadeemilist tundi (millest 210 ak.t. auditoorse ja praktilise töö tunnid ja 110 ak. t. on iseseisvat tööd).

5. Õppe sisu

Hariduslike erivajadustega laste psühholoogilise ja pedagoogilise abi alused (50 ak.t)

  • Hariduslike erivajaduste mõiste ja liigitus
  • Arengupsühholoogia, individuaalsed eripärad ja nende arvestamine õppetöös
  • Õppimisraskused ja käitumuslikud probleemid
  • Erivajadustega laste tunnetuse, tähelepanu, mälu ja mõtlemisprotsesside iseärasused
  • Intellekti arengu häired
  • Kasvatuslike ja hariduslike erivajadustega lastega tehtava töö põhimõtted
  • Lähenemised ja tugistrateegiad raskustega toimetulekuks
  • Individuaalse õppekava koostamine ja rakendamine
  • Hindamismeetodid ja tugiteenuste rakendamine
  • Koostöö tugispetsialistide ja lapsevanematega
  • Erivajadustega laste arengu jälgimine
  • Individuaalse arengu jälgimise kaardid. Lapse arengu iseloomustuse kirjeldamine õpetaja poolt.

Koostöö hariduslike erivajadustega laste vanematega (20 ak.t)

  • Tulemuslik suhtlemine ja usaldusliku koostöösuhte kujundamine
  • Vanemate kaasamine õppe- ja kasvatustöösse
  • Vanemate psühholoogiline toetamine, töö erivajadustega laste vanematega
  • Meeskonnatöö roll erivajadustega laste toetamisel ja õpetamisel

Pedagoogilised tegevused HEV-lastega (40 ak.t)

  • Diferentseeritud õpetamine ja kaasava õppe metoodikad
  • Õpikeskkonna kohandamine ja abivahendite kasutamine
  • Positiivse käitumisjuhtimise strateegiad
  • Tõhusad suhtlemis- ja juhendamisoskused
  • Digilahenduste ja tehnoloogiliste abivahendite roll

Kunstipõhised lähenemised arendus- ja toetustöös (20 ak.t)

  • Kunsti ja teraapia lõiming pedagoogikas
  • Loovate tehnikate (liivateraapia, saviteraapia, jne) kasutamine
  • Kunstiline eneseväljendus ja emotsionaalne areng

Õpetaja isiksuse ja professionaalse arengu toetamine (40 ak.t)

  • Eneseteadlikkus ja emotsionaalne pädevus
  • Isiklikud iseärasused, mis soodustavad ja takistavad HEV-lastega töötamist
  • Stressijuhtimine ja läbipõlemise ennetus
  • Reflektiivne praktika ja supervision
  • Elukestev õpe ja professionaalne arenguplaan
  • Meeskonnatöö oskused

Iseseisev töö – 110 ak.t

  • Erialase kirjanduse ja teadusartiklite analüüs
  • Juhtumite analüüsimine ja refleksioonipäevikute koostamine
  • Õppematerjalide ja esitluste ettevalmistamine
  • Individuaalsed kodused ülesanded
  • Professionaalse arengu eesmärkide seadmine ja hindamine

Praktika – 40 ak.t

  • Praktikategevus haridusasutuses HEV-lastega
  • Õppe- ja kasvatustöö vaatlused ning analüüs
  • Koostöö tugispetsialistide ja peredega
  • Praktikapäeviku täitmine ning juhendatud arutelud
  • Praktikakogemuse esitlus koolitusgrupile

6. Õpingute alustamise tingimused

Õppija alustab õpinguid suulise või kirjaliku avalduse alusel.

Õpingute algust kinnitab kirjalik registreerimisleht

7. Õppevorm

Koolitus toimub hommikuses, päevases või õhtuses töövormis 2-4 korda nädalas.

Õppekeel on vene keel.

Õppeaja arvestust peetakse akadeemilistes tundides.

Õppe üks õppepäev kestab vähemalt 3 akadeemilist tundi ja mitte rohkem kui 8 akadeemilist tundi.

8. Õppemeetodid

Loengud, seminarid, juhtumianalüüsid, juhitud diskussioon, probleemõpe, praktilised ülesanded, töötoad, paaris- ja rühmatööd, supervisioon, visuaalsed ja loovad meetodid.

9. Hindamiskriteeriumid

Osalemine õppetöös ja aktiivne kaasamõtlemine

Iseseisvate tööde ja refleksioonide esitamine

Praktikaaruanne ja esitlus

Õppeprotsessi kokkuvõtte koostamine (suuline või kirjalik)

10. Lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid

Täieliku koolituse lõpus õppija sooritab suulise testi.

Kui õppija on osa võtnud vähemalt 70% kontakttundidest ja tema testi sooritamise õigsus on vähemalt 60% töö mahust, siis väljastatakse õppijale tunnistus.

Kui õppija on osa võtnud vähemalt 70% kontakttundidest, kuid tema testi sooritamise õigsus jääb alla 60% töö mahust või ta ei ole testi sooritanud, siis väljastatakse õppijale kursusel osalemist kinnitav tõend.

11. Õppematerjal

Koolitaja poolt koostatud märkmed ja konspektid, esitlusslaidid, õppejuhendid, videomaterjalid.

12. Õppekeskkonna kirjeldus

Keskkond õppeasutuses on piisav koolituse läbiviimiseks.

Koolituse toimumise aadress on Kivimurru 7, Tallinn.

Hoone otstarve-mitteeluruumid kortermajas. Õppeasutusse on tänavalt eraldi sissepääs.

Õpperuumid on puhtad, hea valgustusega, hea ventilatsiooni ja vajaliku temperatuuriga. Eraldi asub garderoob.

On olemas tingimused liikumispuudega inimestele (kaldtee, inva-wc).

13. Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- või töökogemuse kirjeldus

EV Koolitus MTÜ poolt kaasatud koolitajatel on kõrgharidus, nad on läbinud erialased täienduskoolitused ning valdavad tänapäevast õppemetoodikat. Kõik koolitajad omavad varasemat töökogemust õpetataval erialal täiskasvanute õpetamisel.